MLY

2013-06-05
11:30:11

Engill 4 juni 2013

Har inte uppdaterat på ett tag, så nu har jag mkt att skriva om. :)
 
Jag och Engill jobbar på så gott vi kan. För ett par veckor sen red jag på banan och skulle rida i volter och jobba honom, vilket jag inte gjort så mkt sen jag satte igång honom. I vänster varv gick det bra, Engill formade sej runt skänkeln, fick med sej bakdelen bra och var mjuk och fin.. I höger som för visso alltid varit de lite svårare varvet gick de inte alls. Han blev stel som en pinne, vill inte alls böja sej, gick i mot bettet och kastade sej. Kastade sej för att komma undan, och han vägrade att svänga åt höger, sköt ut bogen och upp med huvudet... I stället för att forma sej åt höger tramda han bara runt med bakbenen. Red några varv på i vänster varv och sen jobbade vi några varv på en stor volt i höger varv, efter ett tag gick de lite bättre och då avslutade jag och gick i stallet med honom. kände igenom honom, jag vända honom åt höger i stallgången trampade han bara runt med bakbenen och vände som vanligt åt vänster. Då blev de väldigt tydligt att de var något som var "fel" stel efter anaplasma vilan?
Ringde och pratade med kompis som är duktig på hästens ben, muskler och senor. Hon kom ut och kände i genom honom. Först hittade hon en liten låsning i höger framknä och bog. Var intressant då jag hörde när dom släppte... Sen kände hon i genom musklerna, då kände och märkte hon att han var kortare i vänster sida, vilket förklarar hans ovilja till att gå i böja sej åt höger, och i stället går i mot. Fick lite olika stretch övningar och tips på hur jag skulle jobba för att "töja" ut musklerna igen. Efter någon vecka tycker jag redan att han är bättre! :-) har lättare och lättare att göra övningarna och de känns jätte bra!
 
Sen var i väg och red för dressyrtränare. Började med att rida runt lite för att värma upp och tränaren såg då att belastade lite ojämnt vilket är ett resultat av hans stelhet. Någon som jag inte alls märkt eller reflekterat alls över. fick hjälp med mkt mjukgörande övningar och efter en stund kändes han bättre. Sen såg hon också att han på rakt spår skjuter ut bogen och går lite som en banan. Vilket inte häller är någon vi tänkt på. Så fick jobba med vikt, sits och hjälper för att han skulle rakt. Engill visar ju ganska tydligt när han tycker det blir jobbigt för då låter han som en liten gris ;-) Men då vet jag också att ja jobbar han rätt ;-) När ja tog i höger tygel går han ju direkt i mot. Vilket vi tror har satt sej lite i huvudet så han gjort de till en grej. Hon hade själv haft ett stå som gjort lika dant. Så nu får ja jobba på att vänja om mej och inte vara bekväm och ta i tygeln när jag vill svänga utan får använda "rätt" hjälper. Han låter mej helt enkelt inte fuska ;-) Och när jag använde rätt hjälper och inte tappade eller släppte helt på ytter gick de så mkt bättre! Jag har en ovana att vara bekväm släppa och ta i tygeln för att styra. Men de gick lättare när jag såg hur bra de gick. Och börjar han klydda när jag vill åt höger så ska jag i stället för att ta hårdare tag i höger och få en häst som går i mot, blir stel som en pinne och kastar sej ska jag göra en volt åt vänster och sen göra en mjuk sväng åt höger. Får tänka mej för hela tiden, men de kommer och de är de värt eftersom jag då slipper gå in i någon meningslös kamp så får jag han dit jag vill och då stärker jag inte hans beteende utan jobbar långsiktigt för att komma över de. Känns så himla bra!!! Nu när jag börjat få konkreta verktyg för att komma vidare, utan att gå i kamp. Eftersom jag inte tror på att börja banka och slå. specigellt inte på denna hästen i detta läget. Jag mena hade jag varit han hade jag nog gjort de samma. De var ju hans sätt att visa att något var fel, och även om hon kommit över de mer och mer så blir han stressad kommer de tillbaka. De har gjort ont, och då fattade jag inte varför han gjorde som han gjorde och gick på han istället. de är lätt att vara efterklok. Som jag har klandrat mej själv för att jag inte fattade tidigare, men de blir inte bättre av de. Jag har gjort fel, och jag kommer göra de ingen. Men de blir inte bättre av att älta detta. Utan nu jobbar vi för att ta oss vidare och lägger de gamla bakom oss.
 
De positiva i de negativa är att jag bara blivit ännu säkrare på att jag skulle göra allt jag kan för Engill. När de va som allra värst, och jag inte kom av gårdsplanen utan att han kastade sej och sprang hem. tvingades jag att fundera över vad jag ville. Om de bästa hade varit att sälja honom... Men insåg då att de inte fans som ett alternativ, var bered att testa vad som helst för att jag kommer inte släppa taget om oss. Så jobbade på och lättnaden var ofattbar när jag började se framsteg. Han taggade ner mer och mer och till slut kunde jag hoppa upp och rida från gården utan problem igen. Har hört mej för med andra som erfarenhet av hästar som haft/har anaplasma. Så har förstått att jag är lååååångt i från ensam med detta, har läst och pratat med flera som haft samma problem som jag. Sen att antikropparna kan fanas kvar långt efter att hästen blivit bra. Fick tips om att Djävulsklo hade hjälp andra hästar efter anaplasman. Var självklart berädd att testa, men vågade inte tro på några mirakel direkt. Fick hem hem djävulsklon och redan dagen efter var han mkt lugnare och mer harmonisk. Först tänkte jag att han hade en bra dag. Bra dagar... Men efter en vecka började jag tro på att de hade hjälp honom inte bara i ridning utan märktes även i hagen, vid hantering osv.. Micke som sköter utsläpp när dom står inne märkte också stor skilnad redan första dagen och nu när han fått de under en lite längre tid är jag helt 100 på att de hjälper honom. så nu ska han få de över sommaren och päls sättningen i höst innan jag provat att trappa ut de, men märker ja att han blir mer stressad eller känsligare igen kommer ja låta han gå på de så länge han behöver..
 
Är så glad gör Engill, älskar han bara mer och mer för varje dag! Lycklig för jag känner att jag hittat rätt, en häst och vän som passar mej perfekt! Envis matte och Envis polle precis som de ska vara ;-)<3<3<3
Kommentar:
2013-06-05 @ 15:53:12
#1: Maria

Du är bra på att kämpa i alla lägen. Bara att jobba på med din fina lilla Engil,så kommer framgångarna på tävlingsbanorna med ska du se ;-)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: