MLY

2013-02-10
17:20:28

Äntligen är Engill tillbaka!!

Äntligen är Engill tillbaka och börjar bli sej själv igen!! När jag satte igång honom efter anaplasman insåg jag att de tyvärr satt sej lite i huvudet på honom. När jag skulle rida blev han lätt väldigt stressad och då betede han sej väldigt konstigt, blev jätte spänd och kastade sej och skulle bara hem. Fick veta att de är vanligt att anaplasman på nått sätt sätter sej lite i huden, så dom kan bli väldigt känsliga i huden. Så när Engill blir stressad så trodde han att de fortfarande skulle göra ont. Som de gjorde när jag red honom innan jag fick reda på att han hade anaplasman. och innan jag förstod att han va sjuk och tog proverna trodde vi att han testade, eftersom han inte var halt och verkade ju inte ha ont någonstans. Så när han började krångla blev ja bestämd mot honom vilket inte gjorde sitvationen bättre.. :( Nu i efterhand ångrar jag att jag inte tog prover tidigare, men de alltid lätt att säga i efterhand...
Så började om lite från början, första två veckorna gick ja bara ut och gick med honom med sadel och träns, sen började jag med att gå halva vägen, sen hoppa upp och skrittade på vägen hem. Tog med en kompis som fick ta han i grimskaft ja satt på och så gick vi ut och gick en sväng. I stallet stog jag och drog pisken över honom, skrittade i hagen, där jag började jobba med lite volter och förflyttningar halter osv. Nu går ja först 10 minuter med han innan jag hoppar upp och han sköter sej nu jätte bra! är inte alls så stressad. Han är pigg och framåt, vill framåt igen och ja behöver inte be han två gånger att öka, stannar och är väldigt lyhörd för mina hjälper utan att han går och spänner sej. Men andra ord min häst börjar bli sej själv igen!!! <3 känns så skönt. han har återfått förtroendet för mej. Nu har jag fått tillbaka min underbara ängel som ja litar helt på. För även om han är en liten häst med en massa humör är han ju aldrig dum, iaf inte utan anledning! <3 Underbart, känns de!! De är ju alltid jobbigt när hästen inte är själv..
Älskade Älskade Underbara Engill!!!!! <3<3<3 Kärleken till dej är obeskrivlig!
 
Sen är de så roligt att ja fått kontakt med Ewa och hennes familj! (Engills uppfödare) Tittar ofta på alla underbara kort jag fått utav er! På när Engill var föl, så roligt att få ha kort från när min lilla prins bara är några minuter gammal och sen under tiden och växte :) Tusen Tusen tack!
  
Kommentar:
2013-02-11 @ 10:18:30
#1: Tiger

så skönt att det blivit bättre nu. det är tur att du har engill och att engill har dig <3

Svar: Tack Tiger! <3<3<3
Emmely Svanberg

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: